Tuesday, January 17, 2012

Vi stoler på deg

For et par år siden kom jeg hjem til Norge etter å ha bodd et halvt år i England. Jeg møtte opp på Statens vegvesen i Notodden for å ta førerprøven min. Mens jeg fylte ut papirene og ventet nervøst på at klokka skulle nå prøvetiden min så jeg en sjokoladeautomat. Det vil si, det var ikke noen vanlig sjokoladeautomat med kjøleelementer og elektronikk. Automaten bestod av en papphylle med Daim, Stratos, Snickers og andre søtsaker utstilt med en pris skrevet under dem med tusj. De stod åpent, uten noe lokk eller noen glassvegg foran. I midten var det en liten åpning i pappen der en kunne betale, med påskriften: “Vi stoler på deg.” I det øyeblikket var jeg veldig stolt av å være norsk. Jeg hadde nettopp kommet fra et halvt år i det som kanskje er verdens mest overvåkede land. I hver buss, hver butikk, og til og med i enkelte parker stod det på skilt med stor skrift “Vi ser hva du gjør” eller “Smil! Du er på overvåkningskamera!” Hver gang jeg så et varselskilt der stod det tydelig skrevet hvor mange års fengsel eller hvor stor bot en kunne forvente dersom en brøt forbudet. Og så kommer jeg hjem til “Vi stoler på deg.”

Hva betyr det for oss at vi viser og blir vist tillit? En undersøkelse fra European Social Survey (ESS) viser at nordmenn er de mest tillitsfulle i Europa. 9 av 10 nordmenn mener det ikke er noen grunn til å være forsiktig eller skeptisk når en møter nye mennesker. I Øst-Europa generelt mener bare 3 av 10 det samme. Betyr det at vi er naive? Anders Todal Jensen, professor i statsvitenskap ved NTNU sa noe veldig interessant om det i 
Aftenposten:

”Norske statsborgere er medlemmer i en hærskare av organisasjoner. Gjennom det lærer vi mye om samhandling, respekt for andre og hvordan vi skal opptre. Det skaper også en rimelig begrunnet tillit. Dette betyr ikke at nordmenn er dumme, i den forstand at vi ikke skjønner at vi blir lurt. Når du har tillit, så er det basert på erfaringen at det er mulig å ha det.” Ifølge Todal Jensen kan vi takke hele 17.mai opptoget av idrettslag, velforeninger, korps, kirkeråd, ungdomsklubber, speidergrupper, hobbyklubber, og menigheter for den tilliten vi har til hverandre. Vi har fått gjort ting sammen og opplevd at det er mulig å stole på folk, og det er derfor vi har den tilliten til hverandre.



Undersøkelsen viste også at kristne var de mest tillitsfulle blant nordmenn igjen. En del av forklaringen ligger kanskje i at sannheten står veldig sentralt i kristen tro, men det er også sant at kristne mennesker også er mere aktive i frivillig arbeid. På lillejulaften gikk jeg sammen med menighetskoret mitt  (Jesu Kristi kirke av siste dagers hellige) og sang julesanger for eldre på gamlehjem, venner og kjente. Vi møtte opp på kirken alle som ville og arrangerte kjøreplasser og kjørerute på 5 minutter. Det var kjempemorro, og vi fikk muligheten til å dele litt juleglede med andre mennesker. Jeg kunne stole på alle som jeg sang med der, ikke fordi jeg er godtroende, men fordi jeg har opplevd gjennom å tjene og bli tjent i kirken at det er mulig å stole på folk. ”Vi stoler på deg.” For noen flotte ord!

No comments:

Post a Comment